اموزش Qt قسمت هفتم : کار با Qt Creator

by Ahmed on ۲۱/۰۶/۱۳۸۸

یکی از دوستانم این اموزش ها رو خونده بود و وقتی ازش نظرشو پرسیدم گفت : فرید خیلی خوبو جالبه اما اگه ادم بخواد یه برنامه بزرگ بنویسه اینطوری دخلش میاد!
منم گفتم بابا اینطوری نیس که ، این کارو کردیم تا یه بار با روال کلی اشنا شیم و در مرحله بعد با کلاسای کیوت باید اشنا شیم تا بدونیم چه ابزارهایی رو در اختیار داریم و اما در مورد برنامه بزرگ درست کردن هم باید بگم خیلی راحت با IDE های موجود که در قسمت اول معرفی کردم  مبشه برنامه رو ساخت.
برای همین معادل همون برنامه ای رو که در شیش قسمت اول ساختم با صرف یک ربع وقت با IDE قدرتمند Qt Creator میسازیم تا ببینیم چقدر سادس!
خوب این اموزش بیشتر تصویریه تا نوشتاری و فقط جاهایی که احساس کردم احتیاج داره توضیح دادم.

از منوی file گزینه new :


خوب برنامه مون رو ایجاد کردیم و الان در محیط qt creator میبینیم که تمام فایلهای مورد نیازو خودش ساخته

تنها تفاوت فایل های ساخته شده با فایل های خودمون اضافه شدن یک فایل به نام hello.ui هست که پسوند ui به معنای user interface هست !
یعنی برای ساختن رابط کاربری خیلی راحت رو این فایل کلیک میکنیم و بعد با چند تا کلیک تمام کنترل های مورد نیازمونو به برنامه اضافه میکنیمو ویژگیهاشونو تنظیم میکنیم.

خوب کسانی که قبلا با محیط های توسعه مثل visual studio کار کردن این نما خیلی اشنا میاد ! همونطور که در عکس هم مشخصه خیلی راحت از پنل سمت چپ کافیه کنترل مورد نظرتو بندازید تو پنجره تون و بعد به صورت گرافیکی از پنل سمت راست ویژگیهاشو تنظیم کنید.
این قسمتو توضیح نمیدم چون خودتون با کمی دستکاری میتونید با این محیط اشنا شید و با کمی استفاده از انگلیسی دوران دبیرستانتون میتونید با خصوصیات کنترل هاتون بازی کنیدو یاد بگیرید.
خوب حالا موقشه یادمون بیاریم که تو برنامه ای که دستی نوشته بودیم چیا داشتیم ؟
یه دکمه (button) و یه برچسب (label) که بوسیله یه لایه (layout) مرتب شده بودن پس از پنل سمت چپمون دنبال این کنترل ها میگردیمو به پنجرمون اضافه میکنمیم .

خوب حالا که کنترل ها رو اضافه کردیم سعی میکنیم که خصیه های کنترل هامونو طوری تنظیم کنیم که انتظار داریم!
ولی خوب اگه فقط برای دیدنه اگه همینطوری هم اضافه کنیم کار خواهد کرد.

الان ما چهره برناممون رو درست کردیم بدون حتی یه خط کد نوشتن و تنها کافیه بگیم هر وقت روی کلیدمون کلیک شد متن بر چسبمون عوض شه! سیگنال و اسلات که یادتون هست؟
خوب برای اینکار کافیه رو کلید کلیک راست کنید و گزینه Go To slot رو بزنید با اینکار میتونید تمام سیگنالای ممکن رو ببینید و سیگنال مورد نظرتونو انتخاب کنید.

خوب از سیگنال ها سیگنال کلیک شدنو انتخاب میکنم و خود برنامه من رو به قسمت ادیتور کدها و به تابعی که اسلات اون سیگنال محسوب میشه هدایت میکنه و کافیه تو اون تابع کد زیرو بزنم:

اگه بخ.ام کدهای بالا رو تشریح کنم باید بگم در خط اول یک رشته به فرمت utf8    درست کردم به نام str و در خط دوم گفتم که در ui یک کنترل دارم به نام label که خصیصه text  رو میخام ست کنم و مساوی str قرار بدم.

نکته:
اینجا یه نکته وجود داره و اونم اینه اگه میخواهید این خط رو توسط قابلیت تکمیل خودکار ادیتور راحت بنویسد یک بار باید روی دکمه کامپایل برنامتون زده باشید تا این قابلیت رو داشته باشین اونم بخاطر اینه که فایل ui ما باید یک بار توسط uic (user interface compiler)    کامپایل بشه تا ما بتونیم در اتو کامپلت تمام کنترل های موجود و خصیصه هاشونو ببینیم!

خوب با همین دو تاکد برنامه ما به سر انجام میرسه و برای کامپایل کردن هم کافیه روی اون علامت دکه پلی سبز کردن سمت چپ بزنیم تا برناممون به سادگی هر چه تمام تر اجرا بشه!

تبریک میگم.
اینم از اولین برنامه ما که توسط Qt Creator با سادگی هر چه تمام تر ساختیم . خیلی  راحت میتونیم با بازی کردن تو این محیط هر روز چیزای جذاب ترو بهتری بسازیم.
لذت ببرید

[email protected]

There are 8 comments in this article:

  1. ۲۲/۰۶/۱۳۸۸mehdi says:

    دست گلت درد نکنه داش فرید!
    بدجور تو نخ آموختن کیت به ملتیا!!
    البته همه رو نخوندم اما یه تشکری کردم که انرژی بگیری
    منتظر جلسه بعدی زنجان لاگم
    خلاصه خسته نباشی
    ساقول!

  2. ۲۲/۰۶/۱۳۸۸mehdi says:

    بخدا اشتباه تایپی بود میدونم کیوت درسته!!

  3. ۲۱/۰۷/۱۳۸۸مهدی says:

    ایول دمت گرم ادامه بده!!!!!!!۱۱
    خیلی آقایی

  4. ۱۳/۰۸/۱۳۸۸محمد says:

    دمت گرم ، ادامه بده

  5. ۷/۱۱/۱۳۸۸amirali says:

    salam!
    vaghean webloget aliee! kheyli lezzat bordam! bebin man ye projhe daram va3 c++ ke niaz be graphic dare.mikhastam bebinam bayad az aval code hamo to0ye Qt bezanam ya aval bayad to0ye hamo0n VISUAL STUDIO bezanam bad biaram to0ye in?!

  6. ۱۸/۰۸/۱۳۸۹حسین says:

    ایول …

    دستت درد نکنه ..
    من یکی که کلی حال کردم از نوع آموزشت و کلی هم استفاده کردم

    انشاءالله قصد نوشتن یک نرم افزار مذهبی متن باز دارم وقتی کارشو به جایی رسوندم خبرت میدم

    علی یارت

  7. ۲۸/۱۰/۱۳۸۹ماحمود says:

    سالام
    چوخ ماراقلی بیر موضوعدو
    سئویندیم قارداش اوغورلو اولاسان

  8. ۱۸/۰۲/۱۳۹۰حدیث says:

    سلام من تازه مطالبتونو ديدم خيلي خوبن ولي من نياز به چند تا تابع دارم که چطوري کار ميکنن.سه شنبه امتحان QTدارم اگه لطف کنيد به من ايميل کنيد.

    Qmenubar
    Qgridlayout
    Qfiledialog
    Qlable
    ميخوام بدونم هر کدوم چي کار ميکنه
    راستي يه سوال ديگه هم دارم emit چيکارميکنه؟

Write a comment: