نقل و نبات شماره سیزده (tips & tricks) برنامه Screen

by pesarkhobeee on ۲۸/۱۲/۱۳۸۹

یکی از زیباترین برنامه ها برای sysadmin ها و کسانی مثل ما که با vps سروکار دارن برنامه Screen هست .

خیلی شده که موقع کار با vps و انجام کارها هی دلهره دارم که با این اوضاع اینترنت نکنه وسط کارم ارتباطم قطع بشه و اون ور فضاحت و خرابکاری و کثیفکاری بشه.

چاره این مشکل استفاده از screen هست ! screen مثل همین ترمینالیه که توش کار میکنیم با این تفاوت که اگه وسط یک کار ارتباطمون با اون قطع شه ، کار مورد نظر ادامه پیدا میکنه و ما بعد از رفع مشکل اینترنتمون میتونیم دوباره به screen وصل شیم و بدونیم که سرانجام کارمون چی شد؟

البته امکانات این برنامه خیلی بیشتر و فوقالعاده تر از ایناس ! ولی فعلا به دستورات ساده اون برسیم:

بعد از زدن دستور screen انگار که اتفاقی نیوفتاده و ما هنوز تو ترمینالیم اما اشتباه میکنید ! کافیه کلید ctrl+A رو بگیرید و بعد ? رو بزنید تا help اسکرین ظاهر شه ، تعدادی از دستورات پر کاربرد اون:

Ctrl-A ?  =>  help
Ctrl-A c  =>  creat new windows
Ctrl-A n  => next windows
Ctrl-A p  => previous windows
Ctrl-A d => detach Screen
Ctrl-A k => exit
Ctrl-A H => creat running log

خوب فرض کنید بعد از کار با screen اونو detach کردین و یا از اون به هر دلیلی جدا شدین میتونید با دستورات زیر لیست screen های در حال اجرا رو ببینید و به اونها وصل شین:

screen -ls => screen list
screen -r screen name => reattach

دیده بودم که اقای مقدم بعضی وقتا موقع امتحان گرفتن به ترمینال بچه ها وصل میشد و نگاه میکرد که اینا چه میکنن! بعد ها فهمیدم اون screen و دنبال این بودم که با کدوم کلید اینکارو میکنه ؟ ( با x این کارو میکرد ) که به یه لینک از سایتشون رسیدم که کوتاه مختصر توضیح داده بودن :

http://www.pmoghadam.com/blog/categories/General/GNU%20screen.txt

[email protected]

No comments yet.

Write a comment: